Органи управління ДНЗ
Колегіальним постійно діючим органом управління дошкільним навчальним закладом є педагогічна рада. До складу педагогічної ради дошкільного навчального закладу входять завідуючий, вихователь-методист, вихователі, старші вихователі, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи, соціальні педагоги, інструктори з фізкультури, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій, інших форм гурткової роботи, медичні працівники, інші спеціалісти. До складу педагогічної ради дошкільного навчального закладу можуть входити голови батьківських комітетів, фізичні особи, які надають освітні послуги у сфері дошкільної освіти за наявності ліцензії (частина друга ст. 20).
На засідання
педагогічної ради можуть бути запрошені представники громадських організацій,
педагогічні працівники загальноосвітніх навчальних закладів, батьки або особи,
які їх замінюють. Особи, запрошені на засідання педагогічної ради, мають право
дорадчого голосу (частина друга ст. 20).
Головою
педагогічної ради дошкільного навчального закладу є його завідувач.
Педагогічна рада – це рада педагогів, які дійсно
радяться, а не «засідають», така рада повинна приносити професійне задоволення,
бажання здійснити окреслене, впевненість, а не навпаки. У Законі України «Про
дошкільну освіту» у статті 20 «Управління та громадське самоврядування
дошкільного навчального закладу» визначено основні положення щодо роботи
педагогічної ради.
Педагогічна рада дошкільного
навчального закладу:
- оцінює
результативність реалізації БКДО та хід якісного виконання програм
розвитку, виховання і навчання дітей по кожній віковій групі;
- розглядає
питання удосконалення організації навчально-виховного процесу у
дошкільному навчальному закладі;
- визначає
план роботи дошкільного навчального закладу та педагогічне навантаження
працівників;
- затверджує
заходи щодо зміцнення здоров'я дітей;
- обговорює
питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їхньої
творчої ініціативи, впровадження у навчально-виховний процес досягнень
науки і передового педагогічного досвіду;
- аналізує
проведення експериментальної та інноваційної діяльності у дошкільному
навчальному закладі;
- визначає
шляхи співпраці дошкільного навчального закладу з сім'єю;
- розглядає
питання морального та матеріального заохочення працівників дошкільного
навчального закладу;
- заслуховує
звіти педагогічних працівників, які проходять атестацію;
- затверджує
план підвищення педагогічної (фахової) майстерності педагогічних
працівників;
- розглядає
інші питання, визначені Положенням про дошкільні навчальні заклади.
Педагогічна рада забезпечує два напрями
роботи:
- організаційно-педагогічний:
затвердження плану роботи ДНЗ, розгляд підсумків роботи за певний період,
аналіз освітнього процесу у ДНЗ;
- науково-педагогічний: науково-методична проблема ДНЗ і шляхи її реалізації, упровадження у практику роботи сучасних досягнень науки і перспективного педагогічного досвіду (далі - ППД), підвищення кваліфікації педагогів тощо.
Функції педагогічної
ради
Педагогічна рада має бути дієвим колегіальним органом управління діяльністю навчального закладу, осередком колективної думки, в якому педагоги обмінюються досвідом роботи та професійно зростають.
Педагогічній раді притаманні такі основні функції: управлінська, методична, виховна, соціально-педагогічна (за Германом Селевком).
Пріоритетність кожної функції педагогічної ради залежить від цільових установок педагогічного колективу та його керівництва.
Управлінська функція
Управлінська функція педагогічної ради забезпечує оптимальне функціонування навчального закладу та розподіл обов'язків між учасниками освітнього процесу. Ця функція містить такі компоненти:
• законодавчий;
• дорадчий;
• діагностичний;
• планово-прогностичний;
• експертно-контрольний;
• коригувальний.
Законодавчий компонент• коригувальний.
Законодавчий компонент управлінської функції полягає у прийнятті
колективних рішень, пов'язаних із обговоренням нормативно-правових актів,
рекомендацій місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування, органів управління освітою; виконанні державних і регіональних
програм тощо.
Дорадчий компонент
Дорадчий компонент управлінської функції передбачає обговорення
об'єктивної інформації про діяльність навчального закладу, зокрема організацію
освітнього процесу. У ході обговорення такої інформації педагогічна рада має
розробити відповідні рекомендації, спрямовані на поліпшення стану справ із
певного напряму діяльності навчального закладу.
Органом
громадського самоврядування у дошкільному навчальному закладі є загальні
збори (конференція) колективу закладу та батьків або осіб, які їх
замінюють, що скликаються не рідше одного разу на рік.
Діагностичний компонент
В основу діагностичного компонента управлінської функції покладено
обговорення змісту проведення дослідно-експериментальної роботи, соціальних,
психологічних, медичних обстежень. Таке обговорення дає змогу визначити
реальний стан роботи навчального закладу з визначеного питання.
Планово-прогностичний компонент
Планово-прогностичний компонент управлінської функції передбачає
обговорення перспектив розвитку навчального закладу, планування його
діяльності; вибір програмно-методичного забезпечення тощо.
Експертно-контрольний компонент
Експертно-контрольний компонент
управлінської функції полягає в організації експертизи діяльності навчального
закладу, його структурних підрозділів, аналізі навчальних програм тощо.
До експертно-контрольних питань, які
розглядає педагогічна рада, належать, зокрема, такі:
• звіти, висновки про роботу навчального
закладу в цілому чи окремих напрямів його діяльності;
• звіти, висновки про роботу окремих
педагогів, адміністрації навчального закладу щодо виконання вимог навчальних
програм, навчальних планів тощо;
• результативність роботи з батьками,
громадськістю;
• результативність проведених
заходів тощо.
Коригувальний компонент
Термін «коригувати» означає вносити виправлення, виправляти щось. Тож
коригувальний компонент управлінської функції передбачає внесення змін та
уточнень до планів роботи навчального закладу у зв'язку зі змінами у державній
політиці, законодавстві, з новими суспільними потребами, потребами навчального
закладу тощо.
Методична функція
Методична функція педагогічної ради
спрямована на аналіз стану освітнього процесу, вивчення досягнень педагогічної
науки, мотивування педагогічного колективу до розвитку професійної майстерності.
Ця функція містить такі компоненти:
• інформаційний;
• узагальнювально-аналітичний;
• розвивальний;
• навчальний;
• активізувальний.
Інформаційний компонент
Інформаційний компонент методичної функції
передбачає повідомлення педагогів про стан справ у галузі освіти як на загальнодержавному,
так і на місцевому рівнях (у районі, навчальному закладі тощо]. Зокрема, це
повідомлення про:
• освітній процес та шляхи його
вдосконалення;
• досягнення педагогічної науки;
• перспективний педагогічний досвід;
• ефективні форми, методи та прийоми
навчання;
• інноваційну діяльність;
• сучасні освітні
технології.
Узагальнювально-аналітичний компонент
Узагальнювально-аналітичний компонент методичної функції — це аналіз
стану освітнього процесу, якості роботи з дітьми, рівня їхнього розвитку та
вихованості, узагальнення й аналіз педагогічного досвіду, а також вироблення
системи загальних поглядів на розвиток, навчання і виховання дітей, визначення
єдиних вимог до діяльності колег тощо.
Розвивальний компонент
В основі розвивального компонента методичної функції лежать такі
завдання педагогічної ради: розвиток професійної компетентності педагогів,
сприяння оволодінню педагогами ефективними формами, методами та прийомами
роботи з дітьми, поширення досвіду педагогів-новаторів, використання
перспективних освітніх технологій.
Навчальний компонент
Навчальний компонент методичної функції передбачає підвищення
кваліфікації педагогічних працівників за допомогою різних форм передавання
професійних знань, умінь, навичок, удосконалення педагогічної майстерності,
формування професійної індивідуальності та педагогічної творчості.
Активізувальний компонент
Активізувальний компонент методичної функції — це координація зусиль
педагогічного колективу, усіх ланок методичної служби (проблемних, творчих
груп, методичних об'єднань тощо) для розв'язання педагогічних проблем,
відображених як в єдиній методичній темі педагогічного колективу навчального
закладу, так і в темах самоосвіти педагогічних працівників.
Виховна функція
Важливою функцією педагогічної ради
навчального закладу є виховна. Вона спрямована на формування індивідуальності
кожного педагога, громадської думки, свідомої дисципліни педагогічного
колективу. З огляду на це виховна функція педагогічної ради містить такі
компоненти:
• індивідуально-формувальний;
• колективно-утворювальний;
• мотиваційно-цільовий.
Індивідуально-формувальний компонент
Індивідуально-формувальний компонент виховної функції полягає у
сприянні професійному становленню, особистісному розвитку педагогів, виявленні
їхніх творчих здібностей. На засіданнях педагогічної ради педагоги можуть
отримувати необхідну інформацію, давати один одному поради, робити зауваження.
Це спонукає їх до активної праці над собою, і, як наслідок, підвищується
кваліфікація педагогів.
Колективно-утворювальний компонент
Колективно-утворювальний компонент
виховної функції передбачає виховання колективу навчального закладу в процесі
підготовки засідань педагогічної ради, до якого залучають усіх педагогів, під
час обговорення питань, прийняття рішень, а також їх виконання. Колективна робота виховує
свідому внутрішню дисципліну педагогів, організованість, відповідальність,
здатність до планомірної діяльності.
Мотиваційно-цільовий компонент
Мотиваційно-цільовий компонент виховної функції полягає у визначенні
єдиних вимог до розвитку, навчання і виховання дітей, розробці алгоритмів дій педагогів
для досягнення поставленої мети, стимулюванні педагогів до вищих професійних
досягнень, Крім того, цей компонент передбачає створення психологічно
комфортних умов роботи у навчальному закладі.
Соціально-педагогічна функція
Соціально-педагогічна функція педагогічної
ради пов'язана з цілеспрямованою діяльністю навчального закладу щодо
забезпечення взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу та гарантування
їхніх прав. Ця функція педагогічної ради містить такі компоненти:
• комунікативний;
• координаційний;
• захисний.
Комунікативний компонент
Комунікативний компонент соціально-педагогічної функції передбачає
обговорення й розгляд механізмів організації взаємодії педагогічного колективу
з батьками, дітьми, педагогічними колективами інших навчальних закладів,
громадськістю.
Координаційний компонент
Координаційний компонент соціально-педагогічної функції передбачає
інтеграцію зусиль усіх суб'єктів освітнього процесу (працівників навчального
закладу, батьків, представників громадських організацій, професійних партнерів
тощо), які беруть участь у процесах навчання, виховання й розвитку особистості
кожної дитини, встановлення цілеспрямованих зв'язків, послідовності дій. Також
цей компонент передбачає визначення доцільності заходів, що проводять у
навчальному закладі, послідовності дій адміністрації навчального закладу;
установлення відповідності освітнього процесу навчальним програмам, планам,
нормативно-правовим актам, стандартам, посадовим інструкціям тощо.
Захисний компонент
В основі захисного компонента соціально-педагогічної функції — захист
прав усіх учасників освітнього процесу: дітей, батьків як їхніх законних
представників, педагогів. Зокрема, педагогічна рада створює безпечні умови
роботи і навчання, забезпечує охорону здоров'я дітей, організовує якісне
харчування, відповідає за соціальне забезпечення працівників.
·обирають
раду дошкільного навчального закладу, її членів і голову, встановлюють строк їх
повноважень;
·заслуховують
звіт керівника з питань статутної діяльності закладу, голови ради дошкільного
навчального закладу, дають їй оцінку шляхом таємного або відкритого
голосування;
·розглядають
питання навчально-виховної, методичної та фінансово-господарської діяльності
дошкільного навчального закладу;
·затверджують
основні напрями вдосконалення роботи і розвитку дошкільного навчального
закладу.
У період між загальними зборами (конференціями) діє рада дошкільного навчального закладу, діяльність якої регулюється статутом.
У період між загальними зборами (конференціями) діє рада дошкільного навчального закладу, діяльність якої регулюється статутом.
Рада ДНЗ:
·організовує
виконання рішень загальних зборів (конференцій);
·розглядає
питання поліпшення умов для здобуття дошкільної освіти, зміцнення
матеріально-технічної бази, поповнення й використання бюджету закладу;
· вносить
пропозиції щодо морального і матеріального заохочення учасників
навчально-виховного процесу;
·погоджує зміст і
форми роботи з педагогічної освіти батьків.
До складу ради
дошкільного навчального закладу обираються пропорційно представники від
педагогічного колективу і батьків або осіб, які їх замінюють.
Засідання ради
дошкільного навчального закладу є правомірним, якщо в ньому бере участь не
менше двох третин її членів.
Піклувальна рада – орган
самоврядування, який формується з метою залучення громадськості до розв’язання
проблем освіти, забезпечення сприятливих умов ефективної роботи дошкільного
навчального закладу.
Завдання піклувальної ради ДНЗ:
·співпраця
з органами виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями,
навчальними закладами, окремими громадянами спрямована на поліпшення умов
утримання дітей у дошкільному навчальному закладі;
·сприяння
зміцненню матеріально-технічної, культурно-спортивної,
корекційно-відновлювальної, лікувально-оздоровчої бази дошкільного навчального
закладу;
·сприяння
залученню додаткових джерел фінансування дошкільного навчального закладу;
·сприяння
організації та проведенню заходів, спрямованих на охорону життя та здоров'я
учасників навчально-виховного процесу;
·організація
дозвілля та оздоровлення дітей і працівників дошкільного навчального закладу;
·стимулювання
творчої праці педагогічних працівників;
·всебічне
зміцнення зв'язків між родинами дітей та дошкільним навчальним закладом;
·сприяння
соціально-правовому захисту учасників навчально-виховного процесу.
Яка основна функція педагогічної ради?
ВідповістиВидалитиОсновна функція педагогічної ради — забезпечення розвитку й функціонування освітньої установи. А взагалі, пріоритетність кожної функції педагогічної ради залежить від цільових установок педагогічного колективу та його керівництва.
ВидалитиЗ вашого досвіду, чи діють всі органи управління у сучасному ДНЗ чи вони є тільки на папері?
ВідповістиВидалитиТак, дані органи управління діють у сучасному ДНЗ.
Видалити