Організаційна культура ДНЗ, її сутність

Організаційна
культура
– це сукупність норм, цінностей, правил, моделей комунікації, що поділяються
всіма співробітниками.
Складові
організаційної культури ДНЗ:
Корпоративний
імідж
Комплекс
заходів, спрямований на створення привабливого образу ДНЗ на ринку освітніх
послуг (символи, гасла, дії, спрямовані на розкриття цілей закладу,
висококваліфіковані педагоги, інтер’єр)
Традиції та
ритуали
Вироблені
звичаєм або запроваджені моделі поведінки: манера вітатися, проводити зібрання,
відзначати свята; спосіб збереження владної дистанції
Рівні
організаційної культури ДНЗ
Рівень культури керівника
ДНЗ
Рівень
персональної культури працівників
Рівень культури
ДНЗ в цілому
Типи
організаційної культури:
Орієнтована на
ролі
В центрі уваги –
процедури, правила, не вистачає гнучкості
Орієнтована на
цілі
В центрі уваги –
цілі; гнучкість, здатність долати труднощі
Орієнтована на
людину
В центрі уваги –
професійний потенціал персоналу
Орієнтована на владу
Основне завдання
– розвиток ДНЗ шляхом використання влади.
Організаційна
культура керівника дошкільного начального закладу має включати низку взаємопов’язаних
компонентів, а саме: компетентнісний, поведінковий та особистісний. Розглянемо
детальніше компоненти організаційної культури майбутнього керівника дошкільного
навчального закладу.
Керівник дошкільного навчального закладу
повинен мати такі морально-вольові якості, як:
− соціальна відповідальність, почуття обов’язку
(наявність потреби довільно взяти відповідальність за результати своєї
поведінки перед собою, людьми та суспільством у цілому);
− здатність враховувати наслідки своїх
дій;
− принциповість, сумлінність,
ретельність, самокритичність (прагнення діяти відповідно до власних життєвих
принципів, добросовісне виконання кожного фрагмента праці, бажання адекватно
сприймати себе та свою поведінку);
− дисциплінованість (суворе дотримання
розпорядку дня, чіткий розподіл роботи та часу на її виконання);
− працелюбність (схильність, бажання
добровільно працювати заради досягнення певних цілей, загальне позитивне
ставлення до роботи);
− рішучість, сміливість, стійкість
(здатність до виправданого ризику, відсутність страху під час відстоювання
своїх ідеалів, ідей тощо);
− організаційна проникливість, що
включає: психологічну вибірковість (увага до нюансів взаємин, синхронність
емоційних станів керівника і підлеглих, здібність поставити себе на місце
іншого);
− психологічний такт (здібність
дотримуватися почуття міри у своїй психологічній вибірковості та прагматичній
спрямованості).
Одним із найважливіших складників особистісного
компонента організаційної культури керівника дошкільного навчального закладу є
усвідомлення ним управлінських цінностей.
Обґрунтовану й детальну класифікацію
педагогічно-управлінських цінностей запропоновано І. Ісаєвим:
– цінності-цілі – розкривають значення і
смисл цілей управління цілісним педагогічним процесом на різних рівнях
ієрархії: цілі управління системою освіти, цілі управління навчальним закладом,
цілі управління колективами закладу, цілі управління розвитком особистості,
самовихованням і саморозвитком тощо. Особистісне прийняття таких цілей, їх
визнання й оцінка роблять цінності-цілі своєрідними регуляторами управлінської
діяльності;
– цінності-знання, що розкривають
значення і смисл знань у сфері управління: знання методологічних основ
управління, педагогічного менеджменту, знання особливостей роботи з
вихованцями, знання критеріїв ефективності управління педагогічним процесом
тощо;
– цінності-взаємини, що розкривають
значущість взаємин між учасниками педагогічного процесу, ставлення до себе, до
своєї професійної діяльності, міжособистісних стосунків у колективах закладу
(педагогів і вихованців), можливості їх цілеспрямованого формування й
управління;
– цінності-якості, що розкривають розмаїття
особистісних, комунікативних, поведінкових якостей особистості педагога як
суб’єкта управління, що відбивається у спеціальних управлінських здібностях
(здібності прогнозувати свою діяльність і передбачати її наслідки, здібності
співвідносити свої цілі й дії з цілями й діями інших, здібності до
співробітництва й співуправління тощо).
Ураховуючи специфіку професійної діяльності
керівника дошкільного навчального закладу, необхідно зазначити, що керівник
повинен управляти своїми емоціями, своєчасно регулювати як свій емоційний стан,
так і позитивну емоційну атмосферу у колективі. Сформованість якостей
самоуправління дозволяє керівнику позбавитися зайвих тривог і страхів, зберегти
час і здоров’я для самовдосконалення; сприяє вибору ефективних методів і
засобів, що дозволяють досягти поставлених цілей.
Отже, організаційна культура
керівника дошкільного навчального закладу є системним сполученням загальних і
спеціальних індивідуально-психологічних особливостей суб’єкта, що обумовлюють
його готовність до організаторської діяльності та є необхідною умовою
успішності керівника-організатора.
Чи виступає організаційна культура важливим компонентом в управлінській системі ДНЗ?
ВідповістиВидалитиТак, організаційна культура є важливим компонентом в управлінській системі ДНЗ. Вона об'єднує колектив та впливає на умови праці.
ВидалитиЯкий, на Вашу думку, ідеальний керівник ДНЗ?
ВідповістиВидалитиНа мою думку, ідеальний керівник відповідальний, самокритичний, рішучий, уважний до підлеглих, психологічно тактовний, має розвинені організаторські здібності.
Видалити